Småköp med kort fortsätter att öka i Sverige – svenskar de näst främsta kortanvändarna i Europa

03/02/2015

När Visa Europe sammanställer siffror från 2014 1 i årliga Annual Results visar det sig tydligt att svenskar fortsätter att leda den europeiska kortutvecklingen, tillsammans med sina nordiska grannar. Sverige, Danmark, Norge och Finland är alla på den Europeiska topp fem-listan över länder som gör flest kortköp.

Stockholm, 3 februari 2015 – Svenskar använder sina kort nästan fyra gånger oftare än genomsnittet i Europa. Sverige ligger dessutom på andra plats i Europa när det kommer till antal kortköp under 2014, bara danskarna handlar oftare på kort än vad vi gör. Svenskarnas kortanvändande har dessutom fortsatt att öka med närmare fem procent sedan förra årets mätningar.

Trenden att göra småköp på kort fortsätter från 2013. Vårt genomsnittliga kortköpsbelopp är mer än 30 procent lägre än det europeiska snittet, där svenskens snitt ligger på cirka 304 kronor att jämföra med Europasnittet på 445 kronor. I Sverige har det genomsnittliga beloppet dessutom sjunkit med två procent från 2013.

– Sverige är ett av de länder som leder kortanvändandet, både sett till antal köp och till småköp. I Europa fascineras många av att man i Sverige kan använda kort till alla möjliga köp, överallt – oavsett om man köper ett paket tuggummi eller en bil, säger Martin ten Houten, Nordenchef för Visa Europe.

Småföretagare satsar allt mer kontantfritt
Det utbredda kortanvändandet tillsammans med det faktum att vi använder kort för allt mindre köpbelopp kan ses som en konsekvens av att svenskar, såväl privatpersoner som företag, i allt större utsträckning föredrar kort framför kontanter.

– När man promenerar runt i svenska storstäder idag kan man se allt fler småföretag som säger att de endast tar emot kortbetalningar, därför känner sig troligen de flesta svenskar säkrare med ett kort i fickan än med en femhundring. Det är ett intressant skifte som pågår nu och som ökar för varje år, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe.

En organisation som endast tar kortbetalningar är Friskis&Svettis Stockholm, som idag inte hanterar kontanter på fem av sina anläggningar. Varje ny anläggning som byggs är kontantfri och planen är att alla anläggningar så småningom ska bli kontantfria.

– Vi vill kunna röra oss helt fritt i lokalerna, möta våra medlemmar och vara tillgängliga i deras träning. Då funkar det inte att lämna receptionen obemannad med kontanter, ens för korta stunder. Att inte hantera kontanter medför lägre kostnader och minskar samtidigt rånrisken vilket gör att vår personal känner sig tryggare på sin arbetsplats och kan ägna mindre tid åt kassahantering – och mer tid åt träning, säger Henrik Ramstedt, verksamhetschef för Friskis&Svettis Stockholm.

Visa från ett europeiskt perspektiv

– Det är en väldigt spännande tid för betalningar och 2015 kommer att vara ett år fullt av nya möjligheter. Vi kommer att fortsätta att ta andelar ifrån den 70 procentiga andelen av transaktioner som kontanter fortfarande utgör i Europa och använda digital teknologi för att möjliggöra nya betalningslösningar. Och, viktigast av allt, vi kommer att kunna erbjuda ännu bättre service till handlare och konsumenter genom att göra betalningar ännu enklare, smartare och tryggare än någonsin tidigare, säger Nicholas Huss, Chief Executive på Visa Europe. Han fortsätter:

– Vi har byggt den här visionen på en stabil bas. Våra resultat från 2014 visar att det är vårt starkaste finansiella år någonsin, med bruttointäkter som växer med nio procent på årsbasis. Det här gör det möjligt för oss att leverera stort värde till våra medlemmar – banker och betalningsleverantörer över hela Europa – som våra aktieägare och kunder. Resultaten visar också att vi genom vårt starka varumärke, vår storlek, närvaro och trovärdighet kan attrahera de bästa samarbetspartners att tillsammans med oss förändra hur människor betalar och tar betalt.

– Våra partnerskap med handlare är viktiga och det är dags att ta debatten om avgifter vidare till något mer konstruktivt. Mellanbanksavgifter kommer att regleras av EU-kommissionen som räknar med att europeiska handlare därmed kommer att spara runt sex miljarder euro. Visa Europe investerar mer än 200 miljoner euro årligen i nya betalningslösningar. Skulle handeln investera bara en liten del av besparingen kunde vi arbeta tillsammans för att förbättra kundupplevelsen.

Enligt Visa Europes årsresultat (oktober 2013 till september 2014) finns det nu fler än 500 miljoner Visakort i Europa, ett för varje vuxen person. Av dessa kan fler än 100 miljoner användas för kontaktlösa betalningar. En av sex euro i Europa betalas med ett Visakort. Under året gjordes 37 miljarder kortköp till ett värde av 1,5 triljoner (1500 miljarder) euro, en ökning med 9,4 procent sedan 2013. Den totala omsättningen med Visakort, inklusive bankomatuttag, är nu uppe i över två triljoner euro. E-handeln växte med 17 procent till över 280 miljarder euro.

1 Oktober 2013 till september 2014