Visa Europe lanserar tokenbaserad tjänst för att möjliggöra nästa generations säkra betalningar

24/02/2015

•  Tjänsten skyddar kunddata för att möjliggöra säkra och bekväma betalningar inom en rad olika teknologier

• London den 24 februari 2015 – Visa Europe meddelar idag att de planerar att lansera en tokenbaserad tjänst (tokenisation service) anpassad för de behov som finns på den europeiska marknaden. Token är i centrum för nya mobila betalningslösningar och har hyllats som den metod som ger bäst dataskydd och som verkar bedrägeriförebyggande. Den nya tjänsten kommer finnas tillgänglig för finansinstitut från mitten av april 2015.

Visa Europe har utvecklat tjänsten för att möta en ökad efterfråga från konsumenter som använder sina senaste smartphones och bärbara enheter för betalningar. Genom att arbeta med Visa Europe kommer finansinstituten att kunna svara på denna snabbt föränderliga miljö och förse sina kunder med mer bekväma och säkra betalningsmetoder på ett kostnadseffektivt sätt.

Den tokenbaserade tjänsten skyddar kunddata, ersätter kortinformationen som finns på kortet med en nummerserie som kan användas för att godkänna betalningen utan att avslöja verkliga kontouppgifter. När konsumenter använder sin mobila enhet för att göra en kontaktlös betalning i en butik lämnas en token snarare än konsumentens kontouppgifter.

Tjänsten stödjer den fortsatta kampen mot bedrägerier och tillåter finansinstitut att styra de miljöer där token kan användas - till exempel, en token som inrättats enbart för kontaktlösa betalningar kan inte användas för att göra ett köp online. Dessutom, om en mobil enhet försvinner eller blir stulen, kan en token snabbt och enkelt bli inaktiverad.

Sandra Alzetta, Executive Director, Core Products for Visa Europe:
    "Det är en spännande tid just nu att vara i betalningsbranschen. Vi tror att 2015 kommer bli året då mobila betalningar är i händerna på konsumenterna i Europa. Token är en av de viktigaste teknologierna för digitala betalningar och har potential att starta ett helt nytt kapitel inom den typ av produkter som utvecklas. Därför har vi utformat denna flexibla och skalbara tjänst, som gör det möjligt för utgivare, handlare och betalningsleverantörer att kunna förse konsumenterna med nästa generation av innovativa betalningsmetoder – alla med den höga säkerhet som förväntas".

Visa Europe talespersoner finns tillgängliga för att diskutera den nya tokenbaserade tjänsten på Mobile World Congress i Barcelona 2-5 mars. Visas monter ligger i Hall 6, monter #6D40