Visa Europe lanserar programmet VEDEP med utvalda samarbetspartners - integrerar Googles Android Pay tillsammans med ledande banker i Storbritannien

24/05/2016

Stockholm, 24 maj 2016: Denna vecka tillkännager Visa Europe lanseringen av det nya programmet, Visa Europe Digital Enablement Programme (VEDEP), som ska göra det enklare att ansluta till mobila plånbokstjänster från tredje part.

Bland samarbetspartners för VEDEP finns Google med sin plattform Android Pay, tillsammans med ledande banker i Storbritannien.

VEDEP ger banker och teknikföretag en nyckelfärdig lösning som innehåller Visas säkra teknik för tokenisering, vilket lanserades under förra året.

Visas tokeniseringstjänst håller konsumenters kortuppgifter säkra, oavsett hur de genomför en betalning. Genom att ersätta kortinformationen med ett serienummer – en token – avslöjas inte konsumentens kortuppgifter. Tokenisering har också visat sig underlätta anslutningen av utgivare till nya mobila plånböcker.

När banker ansluter sig till VEDEP, får de automatiskt tillgång till de leverantörer av mobila plånböcker som är anslutna till plattformen.

Anslutna parter får tillgång till:

● En snabbare implementering utan att behöva gå igenom komplicerade juridiska avtal

● Ett kommersiellt ramverk utan avgifter mellan teknikpartners och banker

● Ökad säkerhet och dataskydd för konsumenter genom Visas säkra tokeniseringslösning

● Utökat partnernätverk för leverantörer av mobila plånböcker då dessa får tillgång till över 3 000 banker som Visa Europe samarbetar med.

"Bankerna står inför många utmaningar i dag när det gäller att hålla jämna steg med den allt snabbare, tekniska utvecklingen. Vi är förväntansfulla över att lansera VEDEP och kunna tillhandahålla ett snabbare och smidigare sätt att ansluta sig till mobila plånböcker med vår säkra tokeniseringslösning", säger Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe. "Mobila betalningar väntas öka markant de kommande åren och Android hjälper allt fler människor att dra nytta av den mobila tekniken, så vi är glada över att ha dem med som lanseringspartner".

VEDEP lanserades i Storbritannien och kommer att rullas ut i Europa under de kommande månaderna.