New Detail

Visa investerar i Klarna och inleder strategiskt partnerskap

27/06/2017

Press Release Image

Köpenhamn den 27 juni 2017 – Visa och Klarna meddelar idag att de har nått en överenskommelse som innebär att Visa investerar[1]i Klarna med avsikt att skapa ett strategiskt partnerskap. Klarna är ett av Europas snabbast växande företag inom onlinebetalningar med 60 miljoner konsumenter och 70,000 butiker i sin kundbas.

Den ekonomiska investeringen och planerade partnerskapet visar på Visas och Klarnas delade vision att accelerera online- och mobilhandeln i Europa vilket skapar värde för både konsumenter och handlare.

Visas investering är en del av en global strategi för att öppna upp det egna ekosystemet och stödja partners som arbetar med att förändra och förstärka köpupplevelsen. Klarna utvecklar produkter som möter konsumentens förändrade preferenser om flexibla och sömlösa tjänster

”Klarna har visat på sin starka expertis inom konsumentkreditfrågor och onlineköp och vi delar en vision om hur dagens online- och mobilhandel kan bli lika smidig som i den verkliga världen,” säger Jim McCarthy, Executive Vice President, Innovation and Strategic Partnership, på Visa Inc. ”Visa arbetar aktivt med att inleda partnerskap med en ny generation aktörer och betalningsleverantörer för att kunna erbjuda säker onlinehandel till allt fler konsumenter i Europa. Vi ser fram emot att samarbeta med Klarna för att åstadkomma det.”

“Partnerskapet mellan Visa och Klarna är ett naturligt steg. Vi förstår båda konsumentkredit och värdet av konsumentfokus vid utvecklandet av innovativa betalningslösningar”, säger Sebastian Seimiatowski, Chief Executive Officer och grundare på Klarna.

“Klarna strävar efter att kunna erbjuda de mest avancerade betalningslösningarna för våra handlare och ge konsumenterna de smidigaste betalningsupplevelserna. Partnerskapet med Visa och våra kombinerade tillgångar kommer ge oss möjligheten att både stärka vår globala närvaro och vårt produktutbud. Vi är spända inför de möjligheter vi har tillsammans, avrundar Sebastian Seimiatowski.

Enligt Forrester[2], kan man i Europa förvänta sig att se tvåsiffrig tillväxt inom onlineförsäljning under de kommande åren. Till år 2021 kommer det ökade antalet uppkopplade enheter, i kombination med förbättringar inom mobiluppkoppling att driva onlinehandel till att nå 12 procent av regionens totala butiksförsäljning. Dessutom förväntas onlineförsäljningen i västra Europa att växa med i genomsnitt 12 procent per år de kommande fem åren.

För mer information kontakta:

Rica Squires

[email protected]

+44 7436 281065

Aoife Houlihan

[email protected]

+46 72-855 8047

[1]Forrester Data: Online Retail Forecast, 2016 To 2021 (Western Europe)

[2]Forrester Data: Online Retail Forecast, 2016 To 2021 (Western Europe)

Om Klarna:

Klarna is one of Europe’s leading payments providers that aims to make the payment process simple, smooth and safe for customers and its merchant partners. Klarna works together with 70,000 merchants to offer payment solutions to more than 60 million users in Europe and North America. Klarna, headquartered in Stockholm Sweden, has 1,500 employees and is active in 18 countries. The company was founded in 2005 was recently named as one of the top disrupter companies in the world by CNBC.