Spanien är svenskarnas favoritresmål

13/07/2017

Spanien har under lång tid legat i topp när det kommer till svenskarnas favoritresmål och trenden ser ut att fortsätta. Enligt en ny undersökning från Visa tar Spanien återigen första platsen för landet vi helst reser till. Den främsta anledningen är att uppleva kultur och unika platser.

Många svenskar reser båda ofta och gärna utomlands. En ny europeisk undersökning från Visa, framtagen av Epinion, har kartlagt resvanorna i samtliga nordiska länder. Spanien är favorit i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Topplistan bland de nordiska länderna ser snarlik ut. Förutom Spanien reser vi svenskar gärna till Storbritannien, Tyskland, Italien och Grekland. Länder som också placerar sig högt i övriga nordiska länder.

Det finns många likheter mellan de nordiska länderna favoritresmål men ett land sticker ut. Estland. Bland svenskar, norrmän och danskar så är det mindre än fem procent som planerar att resa dit medan hos finländarna ligger Estland i topp. Gemensamt för våra favoritresmål är att det är enkelt att betala med kort.

- Oavsett vart du reser är ditt Visa-kort det tryggaste och bekvämaste sättet att betala. Det fungerar nästan överallt i världen och du har alltid rätt valuta med dig, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa.

De tre främsta anledningarna för svenskar att resa är möjligheten att uppleva kultur, se unika platser och få njuta av solen. Bland övriga nordiska länder är det framförallt solen som lockar.

Under det kommande året planerar svenskarna att lägga lika mycket pengar på att resa som föregående år.

Land Sverige Norge Danmark Finland
1 Spanien Spanien Spanien Spanien
2 Storbritannien Storbritannien Tyskland Estland
3 Tyskland Grekland Italien Storbritannien
4 Italien Italien Storbritannien Grekland
5 Grekland USA USA Italien

Topplistan för vilka länder vi helst reser till.

About Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE:V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world's most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa's innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (www.vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

Kontakt:

För mer information:
Thomas Hansen, presskontakt
Mail: [email protected]

About the research

The web-based survey research was conducted by Visa together with Epinion. The aim of the survey was to conclude Nordic people’s traveling and spending habits abroad. Research analysis is based on an online survey conducted in the Nordics (Finland, Sweden, Norway and Denmark). For each country, a minimum of 1,000 answers from over 18-year-olds were collected. The research data was collected between May 24 and June 5, 2017.