Visa och PayPal utökar partnerskap i Europa

18/07/2017

Stockholm 18 Juli 2017— Visa (NYSE:V) och PayPal (Nasdaq: PYPL) annonserade idag en utökning av det strategiska samarbetet i Europa.

De två företagen samarbetar redan i USA och Asien/Stillahavsområdet. Nu utökas samarbetet till Europa för att driva användning av enkla och säkra betalningar online, i appar och butik. Partnerskapet skapar nya möjligheter för konsumenter och företag i hela Europa.

PayPal, som har banklicens i Europa[1], ansluter sig till Visas nätverk av finansiella institutioner. Det innebär att PayPal kan erbjuda Visa-konton i Europa vilket betyder att konsumenter och företag kan använda sina PayPal-konton överallt där Visa accepteras.

”Visa och PayPal har ett gemensamt mål som är att erbjuda konsumenter säkra och enkla betalningar på enheter som de själva föredrar. Genom att utöka partnerskapet i Europa förbättrar vi valmöjligheterna och fördelarna för både användare och butiksägare, säger Bill Sheedy, VD för Visa Europa”

”Vårt samarbete med Visa och deras partner i Europa fördjupas. Partnerskapet gör att vi kan erbjuda fler valmöjligheter till miljontals konsumenter och företag med våra innovativa produkter. Oavsett om det är online, i app eller butik. PayPal med Visa erbjuder enkla, säkra och bekväma sätt att betala och få betalt, säger Rupert Keely, Executive Vice President och CEO, PayPal (Europe) S.à r.l. & Cie, S.C.A.”

Det utökade partnerskapet i Europa gör det enklare för finansiella institutioner att erbjuda Visa-användare möjligheten att använda PayPal som betalsätt. Samarbetet gör också att PayPal kan accepteras som betalsätt på fler platser vilket ökar mervärdet för konsumenter.

Valmöjligheter: PayPal och Visa skapar sömlösa upplevelser för konsumenter som vill betala med sitt Visa-kort där PayPal accepteras. Samarbetet gör att banker som är anslutna till Visa kan erbjuda sina användare att lägga till sina Visa-kort i sin PayPal-plånbok.

PayPal i Europa: PayPal – som har banklicens i Europa[[1]] – har möjligheten att utfärda Visa-konton till kunder i Europa. Det betyder att PayPal-kunder i framtiden kan använda sina tillgångar i PayPal överallt där Visa-kort accepteras.

Digitalt samarbete: Visa och PayPal har kommit överens om att utöka sitt deltagande i Visa Digital Enablement Program (VDEP) i Europa. VDEP ger Visas samarbetspartner tillgång till tokeniseringteknologin. Den möjliggör säkra och bekväma betalningar på mobila enheter. Det kan hjälpa PayPal att utöka användandet av tjänsterna på fysiska platser.

Enklare och snabbare tillgång till konton: Visa ger PayPal möjligheten att använda Visa Direct i Europa. Det gör att PayPal-kunder kan flytta sina tillgångar till Visa-konton i realtid.

About Visa

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world's most advanced processing networks -- VisaNet -- that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa's innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

About PayPalFueled by a fundamental belief that having access to financial services creates opportunity, PayPal (Nasdaq: PYPL) is committed to democratizing financial services and empowering people and businesses to join and thrive in the global economy. Our open digital payments platform gives PayPal's 203 million active account holders the confidence to connect and transact in new and powerful ways, whether they are online, on a mobile device, in an app, or in person. Through a combination of technological innovation and strategic partnerships, PayPal creates better ways to manage and move money, and offers choice and flexibility when sending payments, paying or getting paid. Available in more than 200 markets around the world, the PayPal platform, including Braintree, Venmo and Xoom, enables consumers and merchants to receive money in more than 100 currencies, withdraw funds in 56 currencies and hold balances in their PayPal accounts in 25 currencies. For more information on PayPal, visit https://www.paypal.com/about. For PayPal financial information, visit https://investor.paypal-corp.com.

Visa

Rica Squires

PayPal

Chris Morse

Rob Skinner

[email protected]

[1]PayPal (Europe) S.a.r.l. et Cie, SCA is authorized as a credit institution in Luxembourg and is supervised by the Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF).