Visa rekordsatsar på europeiska fintech-bolag

04/06/2018

- investerar 100 miljoner dollar och startar fast-trackprogram

Visa presenterar i dag två nya program som ska stötta europeiska fintech-bolag i utvecklingen av framtidens digitala betallösningar. Från och med juli i år kan nystartade betalbolag bli en del av Visas globala nätverk på så kort tid som fyra veckor genom en ny fast-tracksatsning. Samtidigt lanserar Visa ett investeringsprogram som innebär att 100 miljoner dollar (ca 880 miljoner kronor) ska användas för att stötta utvecklingen av nystartade fintech-bolag i Europa.

– Vi befinner oss i ett otroligt spännande skede just nu. Införandet av nya regleringar i kombination med stora förändringar i konsumenternas beteenden och snabb teknikutveckling har förvandlat Europa till en smältdegel för nya idéer. Det skapar otroliga möjligheter för nya och spännande betalbolag som levererar enklare, snabbare och säkrare tjänster, något som konsumenterna kräver idag, sa Charlotte Hogg, Visas europeiska VD på Money 20/20 i Amsterdam tidigare idag.

En av de viktigaste delarna i Visas satsning är ett fast-trackprogram som gör det möjligt för startups att bli en del av Visas nätverk på bara fyra veckor. Visa kommer samarbeta med några utvalda innovationspartners för att tillsammans sponsra de startups som vill delta i programmet.

Programmet lanseras i juli och redan i dag kan startups anmäla sitt intresse på www.visaeurope.com/fintech. Vid lanseringen samarbetar Visa med den alternativa bank- och betalningsplattformen Contis för att introducera programmet till bolag baserade i Storbritannien. Därefter kommer fler partners och marknader adderas allt eftersom programmet lanseras globalt.

Utöver fast-tracksatsningen lanserar Visa också ett investeringsprogram värt 100 miljoner dollar. Initiativet kommer fokusera på startups som jobbar med innovation inom open banking och de som använder sig av ny teknik med potential att skapa nya och säkra upplevelser för handeln.

– På Visa är vi öppna för att alla aktörer ska kunna ta del av vårt globala nätverks räckvidd och säkerhet för att få sina verksamheter att växa. Vi vill vara det mest lyhörda och stöttande nätverket, både för aktörer på väg upp och för våra befintliga kunder och partners, säger Hogg.

Visa har redan investerat i flera globala Fintech-bolag, däribland de tyska bolagen solarisBank och Payworks samt svenska Klarna. Enligt KPMG uppgick de europeiska fintech-investeringarna under 2017 till totalt 4.7 miljarder dollar (cirka 41,5 miljarder kronor)*.

Redan i dag samarbetar flera betalningsplattformar och fintech-bolag  med Visa för att skapa nya upplevelser för både konsumenter och handlare, bland annat ContisEVRYJajaRevolut och Wirecard.

Fintech-bolag som är intresserade av att samarbeta med Visa uppmanas att besöka www.visaeurope.com/fintech för att läsa mer och enkelt anmäla sitt intresse.

Kommentarer från partners som samarbetar med Visa för att skapa en ny och förenklad köpupplevelse.

• Flavia Alzetta, Chief Executive Officer, Contis said: “In a world that is being fundamentally reshaped by technology, it is crucial that key parties pull together to remove the friction that stifles disruption across the financial services sector. We are delighted to partner with Visa to launch the FinTech fast-track initiative that will fuel innovation and boost the growth of the next generation of financial services providers.”
  • Christer Jonsson, SVP Card, EVRY Financial Services, said: “FinTechs and startups are in the forefront of developing the next generation of digital payment solutions. EVRY is delighted to collaborate with Visa to give European FinTechs and startups easy access to both the Visa network and EVRY´s complete service portfolio of cards and innovative payment solutions, securing swift time to market. The collaboration ties in well with EVRY´s plan for further European expansion.”
  • Kyrre Riksen, CMO/Co-Founder, Jaja said: “Jaja is an innovative mobile-first credit card provider with a strong focus on simplifying the customer experience. We are working in close partnership with Visa as we prepare for our launch later this year when we will begin issuing Visa credit cards to UK consumers and small businesses. Working with Visa we will be rolling out a superior service and unique features, allowing customers to open accounts instantly, giving them real-time access to their spending, and enabling them to share their credit limits with others.”
  • Nikolay Stronosky, Founder & CEO, Revolut, said: “Nearly two million people across Europe have already signed up to Revolut, a number which has been steadily increasing since we began issuing Visa cards in 2017. Having made our mark in Europe, Revolut is now forging ahead with ambitious plans to expand into new markets in Asia and the Americas. Visa has simplified its processes and accelerated internal timelines in order to support Revolut to grow faster and expand globally as we look to bring greater financial control and flexibility to even more customers around the world.”
  • Susanne Steidl, Chief Product Officer, Wirecard said: “In partnership with Visa, Wirecard is enabling FinTechs and start-ups to develop their new commerce ideas through white label solutions and banking as a platform. In our collaboration, we are also addressing opportunities in new segments and markets, accelerating the adoption and acceptance of digital payment methods, and making full use of our joint capabilities to provide our range of customers with state-of-the-art digital products and services. For example, Visa and Wirecard will work on solutions to provide retailers with business analytics to help them streamline and improve the consumer purchase experience.”

*https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2018/02/pulse_of_fintech_q4_2017.pdf