New Detail

Visa skriver banbrytande damfotbollsavtal med UEFA

06/12/2018

Press Release Image
  • Visa blir UEFAs första huvudsponsor för damfotboll i ett avtal som löper från 2018 till 2025
  • Inom ramen för partnerskapet kommer Visa stödja damfotboll inom UEFA på alla nivåer, från gräsrotsnivå till UEFA Women's Champions League

Stockholm, den 6 december 2018: Visa, världsledande inom digitala betalningar, tillkännager i dag att man går in som långsiktig sponsor till UEFA. Visa blir den första UEFA-sponsorn helt dedikerad till damfotboll, efter att UEFA nu delat upp sponsrings-rättigheterna, som tidigare omfattat både män och kvinnor.

– Det är en spännande tid för damfotboll. Tjugo miljoner flickor och kvinnor över hela Europa spelar fotboll och Visa vill hylla varenda en av dem, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa.

– Vi är stolta över att kunna berätta om Visas banbrytande partnerskap med UEFA som nu påskyndar damfotbollens tillväxt och utveckling över hela Europa. Vi vill inspirera, aktivera och göra det möjligt för flickor och unga kvinnor att följa sina drömmar. Tillsammans med UEFA vill vi ta damfotboll till toppen, eftersom vi är övertygade om att acceptans är den enda vägen framåt - på fotbollsplanen såväl som i styrelserummet, fortsätter Christina Lind.

Förändringen av den traditionella sponsormodellen genomfördes av UEFA för att påskynda den redan snabba tillväxten av damfotboll i Europa och ge förbättrade kommersiella möjligheter som bidrar till att vidareutveckla fotbollen.

Partnerskapet kommer att stödja damfotboll på alla nivåer. Inom ramen för avtalet bir Visa huvudpartner till UEFA Women's Champions League, UEFA Women's EURO, UEFA Women's Under 19 och Under 17 Championships samt UEFA Women's Futsal EURO fram till 2025. Visa kommer även att stödja UEFAs marknadsföringsplattform Tillsammans #WePlayStrong, som syftar till att få fler flickor och kvinnor att spela fotboll.

Det sjuåriga avtalet återspeglar damfotbollens snabba tillväxt över hela Europa, liksom framgångarna med UEFA:s Together #WePlayStrong-kampanj.

Med partnerskapet ska Visa hjälpa till att stärka kampanjen genom gemensamt marknadsföringsmaterial som utformats för att förändra bilden av flickor och kvinnors spel och göra fotboll till den mest utövade sporten i Europa.

Together #WePlayStrong har redan fått nära åtta miljoner visningar av vloggen Press Play, där några av Europas främsta professionella fotbollsspelare ger en inblick i det dagliga livet.

Övriga citat:

Guy-Laurent Epstein, marknadschef på UEFA

– Vi är glada att berätta om det här spännande och framåtblickande partnerskapet med Visa. Vi ser fram emot att samarbeta på nya sätt för att påskynda den redan imponerande utvecklingen av damfotboll.

– Tillsammans kan vi skapa minnesvärda upplevelser för UEFAs tävlingar, samtidigt som partnerskapet också  hjälper till att skapa en unik plattform för att visa upp våra fotbollshjältar. Satsningen inspirerar inte bara nuvarande fotbollssupportrar, men kommer också skapa intresse för framtida generationer. Vi är glada att Visa delar vår vision för en levande damfotbol, en vision som nu tar ett viktigt steg närmare att bli verklighet i och med vårt partnerskap.

Nadine Kessler, chef för damfotboll på UEFA:

– Damfotbollen har alltid haft stort värde för fotboll och det bredare samhället. Med avtalet på plats går vi in i en ny era. Damfotbollen tar ett stort steg inom det kommersiella landskapet och Visas åtagande och engagemang är ett bevis på vad vi uppnått med vår sport.

– Att ingå partnerskap med ett sådant varumärke bekräftar att vi har tagit nästa steg för damfotbollen på alla nivåer. Potentialen är obegränsad och vi ser med stolthet fram emot att arbeta nära Visa, för att dra nytta av deras stora erfarenhet för att forma den framtida tillväxt och utveckling i dessa otroligt spännande tider för damfotboll.