New Detail

Daimler Mobility och Visa i nytt globalt tekniksamarbete – integrerar teknik för sömlösa och enkla betalningar från bilen

08/11/2021

Press Release Image
  • Från och med våren 2022 blir det möjligt för Mercedes-Benz kunder i Europa att med hjälp av teknologi från Visa betala för varor och tjänster genom att använda sitt fingeravtryck i bilen.
  • Daimler strävar efter att göra bilen till en betalenhet för att initiera tvåfaktorsautentisering.

STUTTGART/LONDON – 8 november 2021 – Genom ett nytt globalt tekniksamarbete mellan Daimler Mobility och Visa kommer Daimler kunna erbjuda nästa generations digitala betallösningar för bilförare och passagerare. Att behöva slå in ett lösenord eller använda mobilen för autentisering kan snart vara ett minne blott. Med Visas teknologi för delegerad autentisering blir själva fordonet en biometriskt aktiverad betalenhet.

Från och med våren 2022 kommer Mercedes-Benz kunder i Storbritannien och Tyskland kunna göra betalningar med en fingeravtryckssensor i bilen. Detta innebär att köp sedan kan göras direkt via bilens huvudenhet, eller MBUX. Lösningen kommer även rullas ut på övriga europeiska marknader.

Köp via bilen bidrar till en mer exklusiv kundupplevelse. Daimler Mobilitys globala betalplattform Mercedes pay gör det möjligt för kunder att beställa – och betala – för varor och tjänster direkt från bilen, inklusive Mercedes me-tjänster, såväl som för tankning och parkering.

Antony Cahill, vice vd och chef för den europeiska marknaden, Visa i Europa:
"Vi är glada över att för första gången kunna presentera en inbyggd lösning för betalningar i bilen tillsammans med vår partner Daimler Mobility. För oss är det betydelsefullt att både de framgångsrika pilottesterna och de första lanseringarna äger rum i Europa, ett av världens ledande nav för betalningar och fordonsinnovation. Det här är också ett tydligt exempel på hur världens ledare inom digitala betalningar och innovativa bilutvecklare kan kombinera sina teknologier för att skapa nästa generations smarta lösningar för bilsektorn.”

Franz Reiner, vd Daimler Mobility:
"Mercedes pay är vårt kompetenscenter för betalningar i bilen där vi erbjuder våra kunder globala och digitala tjänster sömlöst integrerade i Mercedes-Benz ekosystem. I samarbete med Visa strävar Daimler efter att kunna erbjuda inbyggda betalningar i bilen som uppfyller kraven för tvåfaktorsautentisering på ett säkert och användarvänligt sätt. Det finns inget bekvämare sätt än att kunna godkänna en betalning med ditt fingeravtryck. En lyxig kundupplevelse inkluderar naturligtvis säkerhetsaspekten, och det uppfyller vi genom inbyggd betalning i bilen. Vi erbjuder våra kunder säkerhet inte bara när de kör utan också när de betalar.”

Tekniken bakom inbyggda betalningar via bilen
Mercedes pay är en del av Daimlers mobilitets- och digitaliseringsstrategi, och ett affärssegment inom Daimler Mobility. Daimler blir det första bilföretaget i världen att integrera Visa Cloud Token Framework i sina bilar. Visas Cloud Token Framework är en molnbaserad säkerhetslösning som ger mer flexibilitet över flera enheter då tekniken skyddar och döljer känslig betalinformation genom att konvertera data och lagra den säkert. Det möjliggör också parkoppling av flera enheter i och utanför bilen, som sedan kan integreras direkt med kundens bankuppgifter. Detta förbättrar den övergripande betalupplevelsen betydligt då kunden inte längre behöver ange långa kortnummer eller byta mellan enheter för att autentisera betalningar. Lösningen kommer att användas för att initiera en tvåfaktorsautentisering.[1]

Antalet uppkopplade bilar beräknas öka till mer än 352 miljoner i världen[2] bara under de två kommande åren. Den totala volymen av betalningar i bilar beräknas uppgå till cirka 86 miljarder USD år 2025.[3]

Daimler Mobility presskontakter:
Martin Schou, +49 176 30998638, [email protected]
Michael Kuhn, +49 160 8614768, [email protected]

Visa presskontakter:
Ian Burge, +44 7767 794956, [email protected]
Molly Woodward (Grayling), [email protected]


Daimler Mobility at a Glance
In addition to Mercedes-Benz AG and Daimler Truck AG, Daimler Mobility AG is one of the three business divisions of Daimler AG. It has about 11,650 employees and specializes in financial and mobility solutions. Its products range from leasing, financing, and insurance products to innovative fleet management systems and app-based mobility services. As a financial services provider, the business division supports the sales of the Daimler Group’s automotive brands worldwide. In Germany, Mercedes-Benz Bank AG, part of the Daimler Mobility division, is one of the country’s leading automotive banks. It provides around one million customers with financial leeway as well as call-money and fixed-interest-rate accounts in the direct banking business. The product range is supplemented by flexible mobility services such as Mercedes-Benz Rent and EQ subscriptions, which enable an uncomplicated and flexible entry into electro mobility. Through its subsidiary Athlon, Daimler Mobility is represented in the commercial fleet management segment as well as in vehicle leasing in Europe. The company manages more than 400,000 vehicles in total. As a strategic investor, Daimler Mobility also participates in the business potential of digital mobility solutions through its holdings. The focus is on its involvement in FREE NOW, SHARE NOW and CHARGE NOW. These pillars combine ride-hailing, carsharing, multimodal mobility and the charging of electric vehicles. Daimler Mobility’s portfolio also contains holdings in the limousine ride-hailing service StarRides in China and the chauffeur service provider Blacklane. In 2020, Daimler Mobility financed or leased around 50 percent of the vehicles sold by Daimler worldwide. This corresponds to a contract volume of €150.6 billion. In 2020, the business division generated revenue of €27.7 billion and achieved EBIT of €1.4 billion. Daimler Mobility operates in 39 countries.
www.daimler-mobility.com
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/daimler-mobility


[1] Strong Customer Authentication (SCA) efterlevnad kräver tvåfaktorsautentisering som består av följande: något som konsumenten vet (t.ex. ett lösenord), besitter (t.ex. en ansluten enhet) eller är (t.ex. biometri). Daimler Mobility använder sig av Visas delegerade autentiseringstjänst, vilket gör det möjligt att ansöka om SCA för utgivarens räkning.

[2] Capgemini Invent: Connected Vehicle Trend Radar 2, 2020.

[3] Juniper Research: The Race for In-Vehicle Payments, 2020.