Visas tjänsteportfölj förstärks med nya AI-drivna produkter

27/03/2024

• Tre nya AI-drivna lösningar läggs till i Visa Protect, för att ytterligare motverka bedrägerier
  • Bland de senaste tjänsterna ingår: en banbrytande lösning för direktbetalningsbedrägerier och utökade möjligheter att undvika bedrägerier oberoende av betalnätverk
  • Ökad användning av Visas globala tjänsteportfölj – Visas 265 största kunder använder nu i genomsnitt 22 av Visas tilläggstjänster[1]

Stockholm, 27 mars, 2024 - Idag meddelar Visa (NYSE:V), ledande inom digitala betalningar, sin fortsatta expansion av sitt globala affärsområde för tilläggstjänster, med tillägget av tre nya AI-drivna lösningar för förebyggande av betalningsrisker och bedrägerier. De nya produkterna, som blir en del av serien Visa Protect, är utformade för att minska bedrägerier inom konto-till-konto-betalningar och så kallade ’card not present’-betalningar (CNP) samt transaktioner både inom och utanför Visas betalnätverk.

Visa Protect är en del av ett brett utbud av Visas tilläggstjänster som har vuxit till nästan 200 produkter, vilka spänner över fem efterfrågade kategorier: Acceptance, Advisory, Issuing, Open Banking och Protect. För att hjälpa kunder att navigera komplexa förutsättningar och omständigheter, har Visa kombinerat sin långa erfarenhet och breda expertis, med betydande investeringar i både AI och bedrägeriförebyggande teknik. Investeringar motsvarande 10 miljarder dollar under de senaste fem åren i enbart teknik och innovation, för att hjälpa till att minska bedrägerier och öka betalnätverkens säkerheten.

"Digitala betalningar går långt utöver att slutföra en försäljning – vi går in i en era av modern handel där de vinnande aktörerna rör sig snabbt, AI är väsentligt, köpupplevelser är flexibla och säkerheten given," säger Antony Cahill, Global Head of Value-Added Services på Visa. "Företag söker partners som kan möjliggöra deras ambitioner att konkurrera på bästa sätt, och vi är stolta över att vara en betrodd partner som hjälper ett växande antal kunder att göra just det i dagens högt konkurrensutsatta marknad."

Säkerhet och bedrägeriförebyggande tekniker är grundläggande fokusområden för Visa. Förra året stoppade Visa bedrägerier motsvarande 40 miljarder dollar, vilket är nästan den dubbla summan från året innan.[2] De nya Visa Protect-lösningarna visar även den tydliga visionen att erbjuda produkter avsedda att adressera kundbehov och utnyttja Visas djupa expertis inom AI:

• Visa Deep Authorization (VDA): Utvecklad för att hantera kortutgivares växande utmaningar när digitala bedrägerier blir alltmer sofistikerade, är VDA en ny lösning för transaktionsriskbedömning, anpassad för att bättre hantera CNP-betalningar. Tack vare en djupinlärningsmodell i världsklass för recurrent neural network (RNN) och med petabyte av kontextuell data, är VDA utformad för att bekämpa bedrägerier utan att störa den digitala transaktionsupplevelsen.
  • Utveckling av Visa Advanced Authorization (VAA) och Visa Risk Manager (VRM) för betalningar utan Visa-kort: Visas omfattande, AI-drivna lösningar för hantering av bedrägeririsker är nu oberoende av nätverken, vilket tillåter utgivare att förenkla sina bedrägerimotverkande åtgärder till en enda lösning som hjälper till att stärka skyddet mot bedrägerier samtidigt som kostnaderna minskas.
  • Skydd för konto-till-konto-betalningar i realtid: Visas första lösning för bedrägeriförebyggande, specifikt utvecklad för direktbetalningar, inklusive P2P-digitala plånböcker, konto-till-konto-transaktioner och centralbankers system för omedelbara betalningar. Utformad med djupinlärningsmodeller för AI, erbjuder denna nya tjänst ett riskbetyg i realtid som hjälper finansinstitut att förebygga bedrägerier genom att automatiskt stoppa misstänksamma transaktioner innan de går igenom.

Varje produkt kommer att finnas tillgänglig från första halvan av 2024, med varierade lanseringsdatum per produkt och marknad.

”Digitala betalningar i realtid är tillgängligt nästan överallt, vilket skapar ett behov av säkerhetslösningar som är agila och anpassningsbara till den verkliga världen,” sa James Mirfin, SVP, Global Head of Risk and Identity Solutions på Visa. ”I takt med att digitala bedrägerier växer i volym och finess, håller Visa jämna steg genom att förstärka vår gedigna bredd av risk- och bedrägerilösningar genom vår svårslagna teknikinnovation och AI-expertis, och utvecklar deras användningsområden bortom Visa-nätverket.”

För att lära dig mer om Visas helhetslösningar inom säkerhet, besök vår site för Intelligent Säkerhet och Visa.com för mer information om Visas tilläggstjänster för företag.

[1]Visa 2023 Annual Report

[2] Visa data from October 1, 2022 – September 30, 2023