Security

Frågorna som kan bli avgörande för svenska företag under 2020

Riikka Salminen, Country Manager Sverige, Finland & Baltikum, skriver om fyra områden som kan betyda mycket för svenska företag i år.

By Riikka Salminen, Country Manager Sverige, Finland & Baltikum

Frågorna som kan bli avgörande för svenska företag under 2020

Det finns fyra saker som alla företag i Sverige måste ha koll på – både för sin egen och sina kunders säkerhet. Det skriver Riikka Salminen, Country Manager Sverige, Finland & Baltikum.

Snabba och enkla digitala betalningar har blivit standard i handeln efter en lång tid av innovation. Men förändringen kan också leda till ovisshet. Därför är det viktigt för svenska företag – som i stort leder utvecklingen – att vara förberedda på säkerhetsutmaningarna. Det finns fyra olika områden där mycket kan avgöras i frågan om att ha de säkraste och snabbaste betalningsmodellerna.

  1. Kampen för användare och data
    Företag är heta måltavlor för hackerattacker. I kikarsiktet: System- och användardata. Om ett intrång sker, kan slaget mot kundförtroendet och de ekonomiska strukturerna bli omfattande. 2017 drabbades ett danskt företag av viruset Notpetya – ett av världens mest skadliga. Den totala kostanden innan krisen var löst: 300 miljoner dollar. Även ett norskt företag har varit föremål för hackerattacker, som tog kontroll över den globala datorstrukturen. 22 000 datorer i 40 länder blev obrukbara och kostnaderna slutade på 58 miljoner dollar.

    Företagen måste därför tänka att systemen är sårbara och jobba därefter för att skydda sig. Ett sådant sätt är att använda sig av tokeniseringsteknik. Det är en central strategi när det gäller att mildra hotet från cyberkriminella. Det byter ut informationen i betaldatan till digitala id:n, vilket gör datan värdelös för hackers. Det framstår som legitim betaldata, men är i själva verket oanvändbart. Det är redan ett populärt skyddsnät, som kommer växa sig större under 2020.

  2. Trygg, snabb – eller båda?
    Måste dina kunder fortfarande skriva in en kod varje gång de ska betala? Uppdatera! Lösenord anses vara krångliga och är dessutom mindre säkra än, exempelvis, biometriska lösningar. De nya kraven från Strong customer authentication (SCA) innebär också att bara ett lösenord inte räcker längre. Nu behövs två former av autentisering vid betalningar, vilket kommer ge oss möjligheten till både säkrare och smidigare lösningar. 2020 blir året då digitala identiteter tar över och vi betalar med hjälp av vårt fingeravtryck eller ansikte.

  3. Risk för fartblinda betalningsmodeller och kunder
    En seg check-out-funktion och kunderna är out. Det är sanningen i en alltmer flyktig e-handelsvärld. Därför försöker många kunder göra det så enkelt som möjligt att betala. Det är bra! Men företag får inte bli fartblinda: det får inte ske på bekostnad av säkerheten. Se därför till att teama upp med betrodda partners i branschen.

  4. Kunderna: Företagens största riskfaktor
    Det finns en sak som tekniken har svårt att rå sig på. Den mänskliga faktorn. Slarvet från oss människor gör att vi ltät stavar fel eller tar en onödig risk. Den mest sofistikerade attacken kan starta med ett enkelt klick. Människor gör misstag. I vissa fall krävs det bara att en person inte tänker sig för ordentligt för att utsätta ett helt system för risk. Detta kräver ett fortsatt aktivt säkerhetstänk hos alla parter – inte minst företagen själva – kring utbildning och information.
Tag: Artificial Intelligence