Research + Insights

Den nya given på Nordens fintech-scen

Partnerskapet mellan Visa och Vipps kommer sprida världsledande betalteknik i Europa – men det spelar också en viktig roll i Norden, skriver Henning Holtan.

By Henning Holtan, Nordenchef

Visa Vipps

Visa och Vipps har slagit in på förändringarnas väg tillsammans. Genom ett nytt samarbete, kommer vi tillsammans göra att en världsledande betalteknik kommer fler personer och företag till del i Europa. Men det kommer också att spela en viktig roll på den nordiska betalmarknaden, skriver Visas Nordenchef Henning Holtan.

Nu är Visas nya strategiska partnerskap med betaltjänsten Vipps klart. Det norska företaget har på bara några år blivit en av de ledande aktörerna inom det som kallas ”wallets”, digitala plånböcker. Med Vipps app är det möjligt för både privatpersoner och företag att skicka och ta emot pengar med mobiltelefonen. Vipps hanterar 300 miljoner transaktioner per år och har under de senaste månaderna ökat mängden med 190 procent.1

I dag, fem år efter lanseringen, är Vipps en stor framgång – tack vare nordisk innovationskraft och förtroende för en bankledd betalningsmodell. När fler konsumenter och företag än någonsin nu föredrar digitala sätt att betala och ta betalt, har vi på Visa ingått ett strategiskt partnerskap med Vipps. Detta för att tillsammans utveckla digitala betalningslösningar över hela Europa. Med hjälp av Visas erfarenhet, storlek och kunskap, kommer den nya betaltekniken från Vipps snart kunna lanseras på helt nya marknader.

Detta handlar, främst, om marknader utanför Norden. I länder som ligger efter oss sett till utvecklade betalningar. Fler konsumenter kommer kunna betala, skicka och ta emot pengar på smidiga sätt. Fler företag, inte minst de mindre, kommer också kunna nyttja fördelarna av digitala betalningar. Detta kunde inte vara viktigare än nu, när Europas ekonomier håller på att återhämta sig efter coronapandemin,

Den nordiska effekten

Betalningar genomgår nu en stor förändring. Den drivs framåt av nya krav och möjligheter från konsumenter, teknik och globalisering. Det förändrar hur vi betalar, tar betalt eller bara hanterar våra pengar. I denna tid, när mycket ställs på ända, tror vi att vi alla har att tjäna på mer samarbete. Där kommer också detta partnerskap väl till pass.

Genom att knyta närmare band mellan Visa/Vipps och nordiska motparter, kommer skräddarsydda lösningar – integrerade med befintliga tjänster – kunna tas fram och garantera en sömlös kundupplevelse. Då kan också marknadens växande efterfrågan på digitala betallösningar tillgodoses – med minimal risk och investering.

Visas ambition är att vara en mästare av fintechs. Vi stöder dem, samarbetar med dem och investerar i dem. Genom samarbete kan vi leverera nästa generations betalningslösningar. För oss och våra kunder. Genom vårt partnerskap, är Visa och Vipps nu inte bara förberedda för betalningens framtid. Vi håller också på att forma framtiden. Och vi kan alla vinna på det – på ett eller annat sätt.

1 Vipps AS

1a Research + Insights (Topic)