Research + Insights

Stora förändringarna efter pandemin – så kan handlare klara omställningen

Under pandemin har kraven på handelns digitalisering ökat snabbare än någon kunnat föreställa sig. Den stora frågan är: Vilka förändringar är här för att stanna?

Woman merchant handing customer her card after completing sale
Flera beteendeförändringar till följd av corona kan väntas bli bestående. Hur ska man som handlare tänka?

Redan före coronapandemin var begreppet ”butiksdöd” ett välkänt uttryck. Men under 2020 har det fått en helt ny innebörd. Detta efter att pandemin slagit hårt mot den pressade detaljhandeln genom växande e-handel och ökad internationell konkurrens. Men i krisens spår har handlare också fått hantera en stor beteendeförändring hos kunderna.

Under pandemin har kraven på digitala lösningar och digitalisering ökat snabbare än någon förväntat sig. Framtidens sätt för att handla är redan här. Pandemin har påskyndat användandet av en mängd moderna betallösningar. Utvecklingen har varit särskilt stark inom:

  • Kontaktlösa betalningar. Användningen av kontaktlösa betalningar ökar stort i Sverige och runt om i världen som ett led i den sociala distanseringen. Användningen globalt ökade i april med 40 procent, enligt Visas statistik.
  • E-handel. Till följd av coronakarantän, hemarbete och stängda butiker valde många att vända sig till e-handeln. Inte minst svenskar. Siffror från maj visar att 82 procent globalt gått över till att e-handla åtminstone en del av sina vanliga inköp*.
  • Omni-kanal. Den virtuella och den fysiska världen har sammanfogats. Att köpa en vara online, men hämta och betala den i butik, har ökat och det är tydligt att detta kommer fortsätta även efter pandemin.

10 000-kronorsfrågan för många handlare är nu: Vad är här för att stanna?

Data från Visa visar att följande faktorer är avgörande för handelns framgång och möjlighet att kunna anpassa sig till det ”nya normala”. De är inte revolutionerande, men det alla har gemensamt är att de snabbt gått från att vara bekvämligheter till nödvändigheter.

1. Plattform för omnikanalsbetalningar. Handlare måste skapa digitala upplevelser som fungerar sömlöst över olika försäljningskanaler. Slutna betalsystem står ofta i vägen för detta. Nu krävs en betalinfrastruktur som kan säkra samma upplevelse och samma information – oavsett var kunden väljer att handla.

2. Effektiv utcheckning. Hög konkurrens och en snabbrörlig miljö gör att varenda krona och varje kundrelation nu är ännu viktigare än tidigare. Som handlare har man inte råd att förlora inkomster till följd av en osmidig upplevelse i kassan, varken online eller i den fysiska butiken. Kontaktlösa betalningar, digitala plånböcker och mobila försäljningsställen (mPOS) är exempel på vad som behövs för att effektivisera betalningsflödet och skapa en shoppingupplevelse som kunderna vill återvända till.

3. Flexibilitet och anpassningsförmåga. Om företag har lärt sig något i år så är det att flexibilitet är kärnan för överlevnad. Och ingenstans är detta tydligare än när det kommer till betalningar. För att förbli konkurrenskraftig och relevant i kundernas ögon måste handlare ha en betalningsinfrastruktur som möjliggör inköp i flera olika kanaler.

* 451 Research's Macroeconomic Outlook Consumer Spending

Tag: 1a Research + Insights (Topic)