Sponsorships

Därför sponsrar VISA Champions League-finalen i Göteborg

Världens blickar vänds mot Göteborg när finalen i UEFA Women’s Champions League avgörs. Damfotbollen tar då ytterligare ett steg närmare mer jämlika förutsättningar, skriver Philip Konopik Nordenchef.

By Philip Konopik, Nordenchef, VISA

UEFA Women's Champions League

Göteborg står som värd när UEFA Women’s Champions League-finalen ska avgöras den 16 maj. Dessvärre kommer de 40 000 stolarna stå tomma när några av världens främsta fotbollsspelare kommer på besök – men finalen belyser möjligheten om att förbättra förutsättningarna för en mer jämlik idrott.

I slutet av 2018 blev vi UEFAs första huvudsponsor som helt är dedikerad till damfotbollen. Det blev vi bland annat för att förutsättningarna mellan män och kvinnor att kunna leva på sin idrott är väldigt olika. Även om viktiga beståndsdelar som sponsorskap, exponering och marknadsföring har kommit en bit på vägen vill vi med vårt sponsorskap ytterligare öka exponeringen för idrotten.

När lagen går ut på gräsmattan på söndag kommer varje steg följas av miljontals tv-tittare över hela världen. Med en växande publik som är omöjlig att ignorera tror vi att det finns en unik möjlighet för näringslivet att skapa en marknad runt damfotbollen som kommer vara till stor nytta för hela sporten.

Fotbollen är idag på många sätt en symbol för jämställdhetsfrågan inom idrotten. Av Sveriges 360 000 registrerade fotbollsspelare tillhör drygt 100 000 av dessa damfotbollen.[1] Därför tycker vi att det är extra viktigt som sponsor att öka engagemanget och påverka attityder, framför allt genom att förändra sportens kommersiella villkor.

[1] https://www.svenskfotboll.se/landslag/media/info-svff/

Tag: 1a Sponsorships (Topic) Tag: Women’s Empowerment