About Visa

Så hjälper Visa småföretagare att repa sig efter pandemin

Small business owner

Mer än två miljoner småföretag i Europa har redan fått hjälp. Nu fortsätter Visas arbete med att hjälpa småföretagare med kunskap och verktyg för övergången till digitala betalningar – vilket kan öka deras försäljning.

Småföretagare är viktiga för Sverige. De skapar jobb och vi gillar att stötta våra lokala butiker, caféer och restauranger. En undersökning som Ipsos gjorde för Visa under våren 2021 visar också att 75 procent av svenskarna svarade att de stödhandlat under pandemin.[1]

Att stödja den lokala klädbutiken eller handla hem middag från favoritkrogen har blivit mer prioriterat för personer när fler frågat sig vilka aktörer man inte vill vara utan.

För konsumenterna har vinsten varit dubbel. Att hjälpa våra småföretag gör oss gladare, vi mår bättre, möjligheterna för ett mer hållbart samhälle ökar, vi får bättre service och bidrar till att vårt närområde frodas, enligt undersökningen.

För att hjälpa småföretagare på fötterna igen har Visa lanserat initiativet Var du handlar spelar roll. Syftet är att uppmärksamma fler konsumenter om att deras inköp kan ha en stor inverkan på lokalsamhället.

Riikka Salminen, Sverigechef på Visa:

”Vi var tydliga från början om att vi ville hjälpa Sveriges småföretag att komma ut starka från den här krisen. Vi anser att småföretag är den ekonomiska ryggraden i Sverige eftersom de skapar jobb och får de ekonomiska hjulen att snurra i våra lokala områden.”

En småföretagare som var väl förberedd för pandemin var Frida Forsén. Hon driver ett företag på Värmdö utanför Stockholm som är specialiserat på lokalt producerade chokladpraliner. Eftersom hon redan hade en webshop på plats kunde hon öka försäljningen – trots att många lokala marknader ställdes in.

Frida Forsén:

”Vi har faktiskt sett en ökning av försäljningen under pandemin, jämfört med innan. Människor verkar vilja unna sig själva sötsaker i tuffa tider. Det har varit viktigt för mitt företag att vara synligt och tillgängligt, något jag får genom min webshop och närvaro på sociala medier.”

För att hjälpa andra småföretagare med den här kunskapen har Visa utvecklat Företagshjälpen – en kostnadsfri portal som ger småföretagare verktyg att öka sin försäljning både via e-handel och fysiska butiker.

Där hittar du guider för hur gör din affär digital, klarar övergången till digitala betalningar och hur du tar din marknadsplan till nästa nivå. Det här kan innebära fantastiska möjligheter för ditt företag och din digitala närvaro.

Saker du kan få hjälp med via Företagshjälpen:

  • Välja plattform för online-försäljning
  • Bygga en solid affärsprocess och ett optimerat köpflöde
  • Få fler besökare till din webshop genom sökordsoptimering och sociala medier 

 

 

 

Du kan hitta mer information om Företagshjälpen och hur ditt företag kan få hjälp här!

_______________________________________________________________________________________

Case studies, comparisons, statistics, research and recommendations are provided “AS IS” and intended for informational purposes only and should not be relied upon for operational, marketing, legal, technical, tax, financial or other advice. Visa Inc. neither makes any warranty or representation as to the completeness or accuracy of the information within this document, nor assumes any liability or responsibility that may result from reliance on such information. The Information contained herein is not intended as investment or legal advice, and readers are encouraged to seek the advice of a competent professional where such advice is required.

All brand names, logos and/or trademarks are the property of their respective owners, are used for identification purposes only, and do not necessarily imply product endorsement or affiliation with Visa.

 

[1] Research commissioned by Visa and conducted by Ipsos using a sample of 2009 participants, in Sweden and Denmark, Spring 2021.

Tag: About Visa Tag: Mobile payments Tag: Digital commerce