Innovation

3 trender som fått fäste i detaljhandeln under 2021

Visa contactless
Visa - kontaktlösa betalningar.

I kristider testas vår förmåga att tänka innovativt. Det har företagare inom detaljhandeln bevisat under pandemin med ett flertal nya betallösningar. Detta har lett till en ökad personalisering och fler kontaktlösa betalningar – vilket ger en bättre kundupplevelse.

När påbuden från Folkhälsomyndigheten[1] kom om distansering och maxtak för antal kunder i butikerna ställde sig många handlare frågan: ”Hur gör vi nu?”. Den nya situationen, där balansen hela tiden varit att följa restriktionerna och samtidigt få ihop affären, har gjort att innovativa lösningar har växt fram för att möta handelns nya förutsättningar.

I den senaste rapporten från World Retail Congress[2] har man tittat på trender som fått fäste inom detaljhandeln under det första halvåret av 2021 – och som har potential att bli en bestående del av detaljhandelns utbud.

 

Kontaktlösa betalningar ökar

Antalet betalningar som sker kontaktlöst har ökat, där andelen Visa-transaktioner i Sverige som är kontaktlösa har ökat med 20 procent det senaste året.[3]

”Konsumenterna gillar kontaktlösa betalningar eftersom köpprocessen blir snabbare och smidigare. Jag tror att det är ett betalsätt som är här för att stanna. Vi på Visa har, tillsammans med våra partners, drivit på utvecklingen för att kunna erbjuda konsumenterna säkra kontaktlösa betalningar och vill göra det ännu enklare för handlarna att ta emot dessa betalningar", säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

En av dessa samarbetspartners är Vibrant, en ny dansk betalaktör som har tagit fram en app som förvandlar småföretagarens mobil till en betalterminal.

Kasper Krog, vd för Vibrant, ser en utveckling där vårt resande efter pandemin kan göra så att kontaktlösa betalningar blir en naturlig del av utbudet på fler platser i världen:

”Vi kommer snart börja resa igen och då kommer frågan om smidiga, snabba och säkra betalningar återigen aktualiseras. Om du använder kontaktlösa betalningar i din vardag vill du ha den möjligheten även när du reser utomlands”, säger Kasper Krog.

 

Hållbarhet

Det har sedan en tid tillbaka funnits ett stort intresse bland konsumenterna för hållbara varor och den efterfrågan väntas öka ytterligare. 38 procent av konsumenterna tycker det är ännu viktigare att köpa hållbara produkter idag jämfört med innan pandemin, enligt rapporten från World Retail Congress. [4]

Det betyder att handlare behöver utvärdera vilket klimatavtryck deras produkter har för att möta marknadens efterfrågan.

 

Omnishopping är här för att stanna

Att ha en e-handel är idag lika självklart som den fysiska butiken. Det är viktigt för säljaren att skapa en sömlös köpupplevelse för kunderna oavsett om de köper en vara på nätet eller i en fysisk butik.

Kasper Krog, vd för Vibrant, tror också att det är viktigt att ge små- och medelstora företag tillgång till enkla och flexibla betalningsenheter.

”Ännu fler har börjat handla online. Det är bra. Samtidigt har våra lokala butiker inte dött. Gå ut på Kungsgatan i Stockholm och du kommer se massor av människor som vill handla, och kanske ta ett glas vin efteråt.”

Generellt tror Kasper att dagens konsumenter vill stötta sina lokala butiker – men de vill också att betalningen ska vara enkel att genomföra.

”Utmaningen är att ge konsumenterna olika betalalternativ som möjlighet när de ska betala, oavsett om det är online eller i en lokal butik. Ur ett kundperspektiv är det viktigt att det är enkelt och att betalningen sker snabbt och säkert”.

 

[1] Information om Covid-19, Folkhälsomyndigheten

 https://www.folkhalsomyndigheten.se/the-public-health-agency-of-sweden/communicable-disease-control/covid-19/

[2] The retail world, 2021 a midyear review, World retail congress

 https://www.worldretailcongress.com/congess-content/issue-11-the-retail-world-2021-a-mid-year-review

[3] VisaNet transaction data, Europe, June 2020-21

[4] The retail world, 2021 a midyear review, World retail congress

 https://www.worldretailcongress.com/congess-content/issue-11-the-retail-world-2021-a-mid-year-review

 

Case studies, comparisons, statistics, research and recommendations are provided “AS IS” and intended for informational purposes only and should not be relied upon for operational, marketing, legal, technical, tax, financial or other advice. Visa Inc. neither makes any warranty or representation as to the completeness or accuracy of the information within this document, nor assumes any liability or responsibility that may result from reliance on such information. The Information contained herein is not intended as investment or legal advice, and readers are encouraged to seek the advice of a competent professional where such advice is required.

Tag: Payment technology Tag: Payment trends Tag: Digital commerce Tag: Mobile payments