Njut av friheten med mobila betalningar på ditt sätt

Njut av friheten med mobila betalningar på ditt sätt

Samsung Pay gör det möjligt att använda ditt Visakort, med utvalda Samsung telefoner*, för att betala med mobilen i butik. Det fungerar i stort sett överallt i Sverige där kortbetalningar accepteras. Enkelheten vilar i din hand. Även om du inte har ditt Visakort med dig.

*Fungerar med S7, S7 edge, A5 (2016/2017) S8, S8+ och inom kort med GearS3 som stöds av Androidenheter som kör KitKat 4.4 eller senare.

*Tillgänglighet, funktionalitet och andra aspekter av SamsungPay kan komma att ändras.

 

Så här gör du

Öppna appen

Samsung Pay finns förinstallerad på din telefon om du har laddat ned den senaste uppdateringen av operativsystemet.

Så här uppdaterar du din telefon:

Gå in på Inställningar
Välj Om enheten
Klicka på Hämta uppdateringar manuellt.

Lägg till och aktivera ditt Visakort

Du lägger enkelt till dina kortuppgifter och aktiverar kortet i appen.

Betala

Swipa uppåt från nederkanten på mobiltelefonens skärm eller öppna appen SamsungPay. Placera din mobil nära kortterminalen. Godkänn köpet genom att scanna ditt fingeravtryck på mobilens hemknapp. Inom kort får du en bekräftelse direkt i din mobil.

 

Shoppa på ditt sätt

Enkelt

Det är enkelt att betala och Samsung Pay fungerar överallt där kortbetalningar accepteras.

Säkert

Samsung Pay erbjuder samma höga säkerhet som du förväntar dig när du använder ditt Visakort. Varje köp ersätts med en unik sifferkombination som blir ditt virtuella kontonummer vid betalning. Det gör att dina riktiga kortuppgifter aldrig exponeras eller lagras. Läs mer här

Snabbt

Du öppnar appen genom en enkel swipe. Du behöver inte leta efter din plånbok. Bekräfta betalningen genom att blippa mobilen mot betalterminalen och scanna ditt fingeravtryck.

 

Var kan jag använda Samsung Pay?

Samsung Pay fungerar i stort sett överallt där kortbetalningar accepteras

 

FAQs

Open All

Hur aktiverar jag mitt kort?

Öppna Samsung Pay appen. Lägg till ditt Visakort genom att använda enhetens kamera för att skanna in kortuppgifterna eller skriva in uppgifterna manuellt. Sedan – beroende på bankens eller kortutfärdarens policy – uppmanas du att verifiera din identitet via Mobilt Bank-ID, SMS eller telefon.

Var kan jag använda Samsung Pay?

I Sverige fungerar Samsung Pay i stort sett överallt där du kan betala med kort – som butiker, kaféer och restauranger.

Hur använder jag Samsung Pay?

Börja med att swipa uppåt från skärmens nedre kant eller öppna appen Samsung Pay från hemskärmen.

Välj kortet som du vill betala med genom att swipa åt vänster eller höger mellan olika kort (om du har olika betalkort inlagda). Verifiera transaktionen med ditt fingeravtryck och håll din enhet cirka 1 cm från betalterminalens högra sida (där man normalt kan dra kortet) för att slutföra transaktionen.

Du kan även välja att ställa in Samsung Pay att använda en PIN-kod istället för fingeravtryck för verifiering.

Hur mycket kostar Samsung Pay?

Samsung Pay är idag kostnadsfritt. Eventuell kostnad för internetuppkoppling kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på vilken abonnemangsform du har.

Vad ska jag göra om jag tappar bort mitt ursprungliga fysiska Visakort och får ett nytt?

Korten i Samsung Pay är digitala motsvarigheter till dina fysiska bankkort. Om du tappar bort ditt fysiska Visakort och får ett nytt av banken, ska du radera det ursprungliga kortet i Samsung Pay och ersätta det med informationen från ditt nya Visakort.

Vad ska jag göra om jag tappar bort min mobil eller om den blir stulen?

Om du tappar bort din mobil eller den blir stulen kan du använda Samsungs tjänst Find My Mobile för att försöka hitta den.

När du har loggat in på webbplatsen Find My Mobile kan du söka efter enheten och även låsa eller radera betalningsinformation som finns lagrad på den.

Om du hittar din mobil kan du låsa upp Samsung Pay genom att helt enkelt öppna appen och verifiera med ditt fingeravtryck. Observera att dina betalningsuppgifter fortfarande är säkra även om du inte låser eller raderar dina uppgifter i Samsung Pay.

Ditt fingeravtryck eller din PIN-kod för Samsung Pay krävs för att starta varje transaktion. Du kan även ringa banken och rapportera att du har tappat bort din mobil. Banken kan spärra eller ta bort betalningsinformationen som har lagrats på din enhet via fjärranslutning.

Har Samsung eller Visa tillgång till mina bankkonton?

Nej. Varken Visa eller Samsung har tillgång till dina bankkonton.

Hur vet jag att Samsung Pay är säkert att använda?

Samsung Pay använder tokenisering och Samsung KNOX för att skydda dina betaluppgifter. Dessutom krävs verifiering med fingeravtryck eller en särskild PIN-kod för Samsung Pay för att kunna genomföra transaktionen.

Vad är ”tokenisering”?

Samsung Pay använder nätverksbaserad tokeniseringsteknik från Visa som ersätter det fysiska kortets uppgifter med ett token som överförs i stället för det fysiska kortets kortnummer. En token är ett slumpvis utvalt nummer som ersätter ditt kortnummer och som inte heller kan återanvändas. Det betyder att informationen på det fysiska kortet inte förmedlas och att du kan handla tryggt.

Vad ska jag göra om jag tappar bort mitt ursprungliga fysiska kort och får ett nytt kort?

Korten i Samsung Pay är digitala motsvarigheter till dina fysiska Visakort. Om du tappar bort ditt fysiska kort och får ett nytt av banken, ska du radera det ursprungliga kortet i Samsung Pay och ersätta det med uppgifterna från ditt nya fysiska kort.

Behöver jag en internetanslutning för att Samsung Pay ska fungera?

Ingen internetanslutning krävs för att göra köp i butiker, men enheten måste ha en internetanslutning om du vill få ett pushmeddelande om den senaste transaktionen och få de senaste app-uppdateringarna. Samsung Pay kräver dock en fungerande internetanslutning första gången appen används och vid registrering av ett nytt bankkort.

Hur håller jag reda på alla köp som jag gör med Samsung Pay?

Alla transaktioner som görs med Samsung Pay är synliga strax efter att transaktionen genomförts och visas i appen under en begränsad tid, t.ex. upp till en månad efter inköpet. Öppna helt enkelt appen och tryck på det aktuella kortet för att visa alla Samsung Pay-transaktioner som gjorts med kortet. Du får dessutom ett pushmeddelande med transaktionsinformation till enheten efter varje Samsung Pay-köp. Obs! Pushmeddelanden kräver internetanslutning.

Får jag ett kvitto efter köp som gjorts med Samsung Pay?

När du betalar med Samsung Pay får du ett kvitto av kassören precis som när du använder ett fysiskt bankkort. Beroende på vilken bank du har, kan du få ett pushmeddelande med uppgifter om butiken och kostnaden för transaktionen. En internetanslutning krävs för dessa meddelanden.

Läs mer om Visa och SamsungPay